Zasady doboru opon

Zasady doboru opon

Zasady doboru opon – przy wyborze sugeruj się tym że, przy zmianie obręczy stalowych na aluminiowe poza niewątpliwym efektem estetycznym pozwala także poszerzyć i obniżyć profil opon – oraz zwiększyć średnicę felg – co zasadniczo zmienia charakterystykę zawieszenia naszego samochodu, pozwalając na dynamiczną, sportową jazdę oraz podnosząc wydatnie bezpieczeństwo. Przykładowo: przejście z typowego dla kompaktowych aut rozmiaru opony 175/65R 14 na zamiennik opony 185/55R 15 da piorunujące wrażenie. Prowadzący pojazd odczuje nie tylko polepszenie się kierowalności samochodu, ale będzie mógł pokonywać ciasne zakręty z wielokrotnie wyższą prędkością, nie odczuwając przy tym przykrej tendencji do pływania auta i niebezpieczeństwa wypadnięcia z łuku. Pojazd będzie się trzymał drogi jak przyklejony.

Zastosowania obręczy aluminiowych oraz szerokich, nisko-profilowanych opon:

JAK DOBIERAĆ FELGI  – Oto porcja cennej wiedzy, którą zdobyć jest dość trudno. W tabelach można znaleźć charakterystyczne wymiary rozstawów śrub, otworów centrujących oraz szerokości felg popularnych samochodów. Są tu informacje o tym, jakie koła będą pasowały do danego samochodu i czy produkują je także inne firmy. W większości samochodów otwór centrujący służy do przenoszenia obciążenia na koła. Dlatego też bezwzględnie powinno się stosować felgi z dobranym otworem. Przedstawione powyżej tabele zawierają informacje, których zazwyczaj nie można znaleźć w sklepach z felgami, a ich znajomość może przynieść nabywcom wymierne korzyści

Zalety – Doskonale prowadzenia auta w ostrych lukach – szczególnie przy dużych prędkościach. Możliwość dynamicznej sportowej jazdy – wyższe bezpieczeństwo przy gwałtownych manewrach na drodze. (Mercedes A – aby zdać słynny test Łosia został ubrany w siedemnastko calowe opony, dość niezwykłe dla tak małego auta). Lepsza wentylacja hamulców (wyższa skuteczność hamowania). Mniejsze niebezpieczeństwo wpadnięcia w poślizg – w przypadku złapania gumy przy dużej prędkości. Krótsza droga hamowania na suchej nawierzchni (szeroka opona ma większa powierzchnie przylegania do drogi).

Wady – Mniejsze osiągi auta (jeśli mamy słaby silnik i za mocno przesadzimy to auto stanie się mułowate i niemrawe). Wyższe spalanie (spowodowane wyższymi oporami toczenia). Pogorszenie się zachowania samochodu na śliskiej nawierzchni – szeroka opona ma większą powierzchnię styku z drogą ,musi więc poradzić sobie z odpompowaniem większej ilości wody. – To co jest zaletą na suchej drodze przy mokrej nawierzchni staje się wadą). Pogorszenie się komfortu jazdy. (Jeśli zwiększymy średnice obręczy o jeden cal i zastosujemy opony poszerzone o jeden typoszereg, pogorszenie będzie nieodczuwalne). Im bardziej obniżymy profil naszych opon tym bardziej narazimy Kola na uszkodzenia mechaniczne najeżdżając na różne niespodzianki czyhające na naszych "autostradach". Nadmierne obniżenie poziomu resorowania opon (poprzez ich usztywnienie) powoduje przyśpieszone zużycie układu zawieszenia.

Liczba śrub / rozstaw otworów (mm)

  • 3/98Citroen AX / Saxo, Peugeot 106
  • 4/98Alfa Romeo 145 / 146 / 155 / 164, Fiat wszystkie (także polskie) Lancia (wszystkie poza Zetta i Kappa)
  • 4/100Honda (starsze modele), Deawoo Lanos / Nubira / Nexia / Espero, Hyundai Accent (starsze modele), Kia Rio / Sephia / Shuma, Mazda 121 / 323 / Demio / MX-3 / MX-5, Mitsubishi Colt / Lancer / Carisma, Nissan Micra / Sunny / Almera (poprzednia) / 100NX, Opel (wszystkie poza nową Vectra / Omega / Senator), Renault (wszystkie poza Espace / Megane / Scenic / Safrane / Laguna), Rover 200 / 400, Seat Arosa / Ibiza / Cordoba / Toledo, Skoda (wszystkie poza Fabia / Octavia), Suzuki Baleno / Wagon R+ , Toyota Yaris / Starlet / Corolla / Celica / Carina, Volvo 440 / 460 / 480, Volkswagen Lupo / Polo / Golf / Vento / Jetta / Scirocco / Passat / Corrado,
  • 4/108Audi 80 / 90 / 100 / 200, Citroen BX / ZX / Saxo / Xsara / Picasso / Berlingo, Ford (oprócz Mondeo 2001 / Gallaxy / Probe), Mazda 121 (starsza), Peugeot (wszystkie poza niektórymi 106 i 605), Saab 900 / 9000, Volvo 850
  • 4/114,3Daewoo Matiz / Tacuma, Daihatsu (wszystkie oprócz Terios), Honda (nowsze modele), Hyundai (nowe modele), Mitsumishi Colt / Lancer / Carisma (do 12/99 tylko 1.8/1.8 GDI, po 01/00 wszystkie) / Galant / Space, Kia Clarus / Pride ,Nissan Almera / Primera / Priare / 200 SX, Rover 600 / 800, Suzuki Swift / Alto, Volvo S40 / V40
  • 5/98Alfa Romeo 147 / 156 / 164
  • 5/100Audi A2 / A3 / TT, Seat Toledo II / Leon, Skoda Fabia / Octavia, Subaru (wszystkie poza Vivio / Justy), VW Golf III-IV / Passat / Corrado / Beetle / Bora
  • 5/108Alfa Romeo 166, Citroen XM, Ford Mondeo 2001, Jaguar S, Lancia Kappa, Peugeot 605, Renault Laguna / Safrane / Clio V6, Toyota Avensis / Celica (nowa) / Carina II / Carina E
  • 5/110Opel Vectra / Omega / Senator, Saab 900 (nowy) / 9-3 / 9-5
  • 5/112Audi Coupe / Quattro / S2 / A4 / S4 / A8 / S8 / V8, Mercedes (wszystkie modele), Seat Alhambra, Volkswagen Passat / Bora / Sharan
  • 5/114,2Daewoo Leganza, Honda CRV / HRV, Mazda 626 / MX-6 / Xedos / MPV / RX-7, Nissan Almera Tino / Maxima / Serena / 200 SX; Toyota Camry / MR2 / Previa / Rav4
  • 5/120 – BMW 3 / 5 / 7 / 8

 

 

 

 

Otwory centrujące (mm)

52,2

Fiat, Volvo

54,1

Toyota

56,1

Honda

56,6

Opel, Nissan

58,1

Fiat

60,1

Suzuki

63,4

Ford

64,1

Honda

65,2

Volvo

66,1

Nissan

66,5

Matiz

67,1

Mitsubishi

69,1

Daewoo Matiz

72,6

BMW

 
 
  Zasady doboru opon

Leave a Reply